Το 1ο Συνέδριο Επιχειρηματικότητας του έργου HEGO (Herbs for Growth) που έλαβε χώρα στις 5 Μαΐου, στο συνεδριακό κέντρο «ΔΙΑΚΟΝΙΑ», στη Θεσσαλονίκη ολοκληρώθηκε με επιτυχία.
Το συνέδριο διοργανώθηκε απο την ΑΝΕΤΧΑ ΑΕ, ως συντονιστής εταίρος ενός πολυεθνικού σχήματος των εξής 5 εταίρων απο 4 χώρες της Λεκάνης της Μαύρης Θάλασσας:
- το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) το οποίο παρέχει πολύτιμη επιστημονική υποστήριξη.
- ο Οργανισμός για την Ανάπτυξη των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της Μολδαβίας (ODIMM)
- O Εθνικός Συνεταιρισμός Αγροτών της Γεωργίας (GFA)
- Το Κέντρο για την Ανάπτυξη της Αγρο-επιχειρηματικότητας και της Ανάπτυξης της Υπαίθρου της Αρμενίας (CARD)
Στο Συνέδριο παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της επιχειρηματικής και της ακαδημαϊκής κοινότητας, τοπικοί και κλαδικοί φορείς των Αρωματικών και Φαρμακευτικών Φυτών (ΑΦΦ), καθώς και εκπρόσωποι των εταίρων του έργου που συνοδεύονταν απο επιχειρηματίες.
Κατά την 1η ενότητα του Συνεδρίου, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να πληροφορηθούν για το έργο HEGO (Herbs for Growth), τους στόχους και τις προγραμματισμένες ενέργειες και δράσεις του, καθώς και να ενημερωθούν για τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα και παραδοτέα του έργου.
Κατά τη 2η ενότητα τυ Συνεδρίου, η οποία ήταν αφιερωμένη στην επιχειρηματική κοινότητα, παρουσιάστηκαν επιτυχημένα παραδείγματα εμπορικής προώθησης, επιχειρησιακής οργάνωσης και καινοτόμων ιδεών αξιοποίησης των ΑΦΦ απο τους καλεσμένους επιχειρηματίες/εισηγητές.
Ακολουθούν οι Περιλήψεις των Εισηγήσεων του 1ου Συνεδρίου Επιχειρηματικότητας του έργου HEGO, ενώ πατώντας κλικ στον τίτλο της εκάστοτε εισήγησης μπορείτε να την κατεβάσετε.
1η Ενότητα
Τάσος Λειβαδιώτης, Συντονιστής έργου (ΑΝΕΤΧΑ ΑΕ)
Το έργο HEGO αποτελεί μια κοινή προσπάθεια 5 εταίρων από 4 χώρες (Ελλάδα, Μολδαβία, Γεωργία, Αρμενία), η οποία χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Λεκάνη της Μαύρης Θάλασσας 2014-2020. Στόχοι του έργου είναι αφενός η προστασία της βιοποικιλότητάς των ενδημικών φυτικών ειδών και αφετέρου, ο εκσυγχρονισμός των επιχειρήσεων της Αλυσίδας Αξίας των ΑΦΦ για την παραγωγή διαφοροποιημένων και με προστιθέμενη αξία προϊόντων. Για την επίτευξη των στόχων αυτών προβλέπεται η χρήση εργαλείων και μεθόδων που θα αυξήσουν τις γνώσεις και δεξιότητες των ωφελούμενων παραγόντων και θα δώσουν ευκαιρίες για διασυνοριακό εμπόριο για τις τοπικές επιχειρήσεις των 4 χωρών.
Έρευνα αγοράς του έργου HEGO στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και του Βορείου Αιγαίου
Κατερίνα Παλτάκη, Ειδική Ερευνήτρια (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)
Παρουσιάζεται μία ερευνητική ανασκόπηση σε Ελλάδα, Μολδαβία, Γεωργία και Αρμενία, για την αγορά βοτάνων, τη μέθοδο παραγωγής, την εκπαίδευση και τις ανάγκες του τομέα των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών.
Σεμινάρια κατάρτισης του έργου HEGO για την αειφορικότητα και την ανάπτυξη
Ευρώπη Σοφία Δαλαμπίρα, Ειδική Ερευνήτρια (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)
Ο κλάδος των βοτάνων αναπτύσσεται. Ωστόσο, τα μαθήματα κατάρτισης περιλαμβάνουν αυτά που πραγματικά πρέπει να γνωρίζετε; Πώς μπορείτε να μάθετε εύκολα καινοτόμες τεχνικές; Τα εκπαιδευτικά σεμινάρια της HEGO προσφέρουν νέο τρόπο για τη διάδοση της γνώσης και την προετοιμασία της μελλοντικής αγροτοβιομηχανίας βοτάνων για βιώσιμη παραγωγή και εμπόριο. Σε αυτά τα μαθήματα μαθαίνετε από εμπειρογνώμονες και αγρότες με μια σύγχρονη προσέγγιση «μαθαίνω κάνοντας».
Η έννοια του “Cluster”: Μία ευκαιρία στην Ελλάδα
Σμαράγδα Νικούλη, Ειδική Επιστήμονας (ΑΝΕΤΧΑ ΑΕ)
Η παρούσα εισήγηση αποτελεί μία σύντομη παρουσίαση των ευρημάτων της βιβλιογραφικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου. Μεταξύ άλλων, παρουσιάζονται καλές πρακτικές που επισημάνθηκαν από την ανάλυση μελετών περίπτωσης Cluster στην Ελλάδα. Η αποτύπωση των πτυχών και παραμέτρων που δυσχέραναν την άνθιση των προσπαθειών Cluster στην Ελλάδα, θα συμβάλλει στην ενδυνάμωση της καθιέρωσης των Clusters στον επιχειρηματικό κόσμο, ως μία ευκαιρία για επιτυχία.
2η Ενότητα
Ένωση «Προϊόντα του Δάσους» – ένα από τα κύρια σχήματα cluster στον τομέα των βοτάνων στη Γεωργία
Giorgi Gujaraidze, Πρόεδρος της Ένωσης “Προϊόντα του Δάσους”
Ο Σύλλογος «Forest Product» είναι ένας νεοσύστατος οργανισμός του οποίου ο κύριος στόχος είναι να προωθήσει την ανάπτυξη και την προστασία των τομέων που σχετίζονται με τα δάση στη Γεωργία: ξυλεία και δασικά προϊόντα μη ξυλείας, οικολογικός και δασικός τουρισμός, καθώς και βιομάζα και πράσινη οικονομία. Επί του παρόντος, παραμένει το κύριο σχήμα cluster του τομέα των βοτάνων στη Γεωργία. Η κύρια δραστηριότητα του Συνδέσμου «Δασικό Προϊόν» είναι η υποστήριξη της βιώσιμης εμπορικής χρήσης δασικών προϊόντων, η οποία πραγματοποιείται σε συνεργασία με ιδιωτικά, συνεταιριστικά, κλαδικά, κρατικά και δημόσια συμφέροντα μεταξύ φυσικών και νομικών προσώπων που συλλέγουν, καλλιεργούν, παράγουν και εμπορεύονται πρώτες ύλες.
Η ισχύς των εκδηλώσεων ως ένα εργαλείο επικοινωνίας για επιχειρήσεις
Αΐντα Νίκα, Διευθύνουσα Σύμβουλος, AIDA
Η εισήγηση αναφέρεται στο θέμα της ανάπτυξης μιας στρατηγικής εταιρικής επικοινωνίας, μέσω διοργανώσεων, σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνώς πρακτικές. Παρουσιάζει τα είδη των εταιρικών διοργανώσεων (εκθέσεις, συνέδρια, παρουσιάσεις προϊόντων κλπ), τα βήματα οργάνωσης των εταιρικών διοργανώσεων εκ μέρους του επιχειρηματία, τα οφέλη από την ανάπτυξη μιας συνεπούς στρατηγικής εταιρικής επικοινωνίας μέσω διοργανώσεων, καθώς και το απαραίτητο follow-up αξιολόγησης της εν λόγω στρατηγικής.
Ευστράτιος Μιχαηλίδης, Επικεφαλής του τμ. Ελέγχου Ποιότητας του Ιερού Μοναστηρίου Βατοπεδίου QCD-HMV
Η εφαρμογή προτύπων ποιότητας στην καλλιέργεια και παραγωγή Αρωματικών και Φαρμακευτικών Φυτών, είναι εξαιρετικά σημαντική για την αύξηση της αξίας των παραγόμενων προϊόντων και την καλύτερη πρόσβαση σε αγορές, αλλά και τη διατήρηση θέσης σε αυτές.
Καινοτόμες ιδέες για την εκμετάλλευση της καλλιέργειας Λεβάντας
Άγγελος Ζαμάνης, Γενικός Διευθυντής, AGROVISION
Ο καλλιεργητής της λεβάντας πρέπει να αντιμετωπίζει την καλλιέργεια του πολυδιάστατα και τον εαυτό του ως επιχειρηματία. Αν το πράξει αυτό θα μπορέσει να δημιουργήσει νέα κανάλια εσόδων, όπως διάθεση/ενοικίαση των χωραφιών του για φωτογραφίσεις ή άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις (π.χ. γάμους, γεύματα κ.α). Να εντάξει στο επιχειρηματικό του πλάνο την βιομηχανική συμβίωση (π.χ. σύμπραξη με μελισοκόμους προς παραγωγή μελιού λεβάντας) και γενικότερα να δει το τελικό προϊόν με άλλη ματιά και όχι μόνο για την παραγωγή αρωματικών ελαίων! Ειδικότερα η ξηρή δρόγη λεβάντας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αντιστάθμιση των καυσαερίων του CO2 (παράδειγμα Agrovision), αλλά και ως πρωτότυπο διαφημιστικό σε ξενοδοχειακές μονάδες.